Bab ini bertujuan
untuk memastikan kita dapat memahami, berbincang dan mengenal pasti aspek-aspek
berkaitan dengan hubungan organisasi sekolah atau pendidikan dengan masyarakat,
isu pendidikan semasa dan dapat mengaitkannya dengan pendidikan globalisasi. Community Based Education (CBE)
didefinisikan sebagai proses individu dewasa menjadi kompeten menangani
keterampilan, sikap dan konsep dalam hidup di dalam dan mengawal aspek tempatan
dari masyarakat melalui partisipasi secara demokratik (Michael W. Galbraith).
Globalisasi adalah proses di mana kejadian, keputusan dan kegiatan di salah
satu bahagian dunia menjadi suatu konsekuensi yang signifikan bagi individu dan
masyarakat di tempat, daerah atau negara lain yang jauh. Pendidikan memerlukan
tindakan secara holistik agar masyarakat memperoleh mutu pendidikan yang
setara, bersifat futuristik dalam menghadapi masa depan yang penuh persaingan.
Pelaksanaan hubungan
pendidikan bersama masyarakat ialah melalui pelaksanaan pendidikan formal iaitu
sekolah yang memiliki program pendidikan untuk masyarakat, Non formal iaitu ahli-ahli yang memiliki kegiatan untuk masyarakat
di luar fungsinya dan In-formal iaitu
kegiatan pendidikan yang ada dan berkembang di dalam masyarakat.
Antara tujuan
hubungan pendidikan dengan masyarakat ialah menggalakkan inisiatif meningkatkan
komitmen dan penglibatan masyarakat terhadap sekolah melalui pelaksanaan
desentralisasi serta menggalakkan masyarakat membangunkan inovasi dan mengganti
peranan sekolah meningkatkan mutu, kerelevanan, efesien kepada pihak sekolah.
Antara isu dan
cabaran pendidikan semasa ialah integrasi nasional. Integrasi nasional melalui
Dasar Pelajaran boleh dipupuk melalui penerapan nilai, keberkesanan mata
pelajaran Sivik dan Kewarganegaraan, konsep Sekolah Wawasan, pemantapan
aktiviti kurikulum dan kokurikulum dan perkasakan bahasa Kebangsaan.
Isu dan cabaran
pendidikan semasa kedua ialah pendemokrasian. Pendidikan tumpuan dalam
pendemokrasian pendidikan ialah untuk membasmi buta huruf tanpa mengira latar
belakang, tahap pendidikan yang disediakan bertaraf universal dan penyediaan
infrastruktur terbaik kepada semua sekolah seluruh negara. Isu dan cabaran
ketiga ialah perkembangan profesionalisme guru iaitu memimpin perubahan,
utamakan daya pengeluaran, perkembangan semasa dan perkembangan teknologi.
Kesimpulannya, negara
Malaysia perlu melibatkan semua pihak dalam proses meningkatkan kualiti proses
pembelajaran dan pengajaran sama ada di dalam atau luar bilik darjah. Dengan
ini, negara kita dapat melahirkan pelajar-pelajar yang cemerlang dan terbilang
untuk mendukung aspirasi negara supaya dapat melahirkan insan yang mempunyai
rohani dan intelek yang terbilang.
No comments:
Post a Comment