Thursday, December 6, 2018

TOPIK 4: KEPIMPINAN DAN ORGANISASI



            Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat, kepimpinan bermaksud keupayaan memimpin iaitu melalui teladan. Gaya   kepimpinan   menurut   Thoha   (1995: 37)   pula   ditakrifkan sebagai perilaku atau cara yang dipilih & dipergunakan pemimpin dalam mempengaruhi fikiran, perasaan, sikap & perilaku orang bawahannya.   Beliau   juga   mengertikan   gaya   kepimpinan   sebagai   perilaku   pemimpin   dalam mempengaruhi   bawahannya   iaitu  kemampuan  pemimpin  untuk  menyatakan  sesuatu  hal dengan  gaya  kepimpinan  tertentu. Gaya kepimpinan terdiri daripada dua kriteria objektif iaitu berorientasikan kerja dan berorientasikan hubungan.

Terdapat beberapa gaya kepimpinan iaitu autokratik, demokratik, Laissez-Faire, kontegensi, Asertive, Responsive dan agresif. Kepimpinan secara Autokratik adalah bentuk hubungan sehala antara pemimpindan dipimpin. Demokratik adalah lebih liberal dan menerima pendapat orang lain. Laissez-Faire pula adalah lebih bersifat memberi kebebasan, kurang unsur-unsur kawalan dan berperanan sebagai pemerhati. Kontigensi pula ianya tiada cara khusus yang sama dalam semua keadaan untuk memimpin dan mengutamakan penganalisisan terhadap kepentingan dan keperluan mengikut keadaan. Asertif pula adalah bersifat bersungguh-sungguh, tegas dan mengeluarkan pendapat supaya diterima oleh orang lain. Responsif ialah pemimpin yang mendengar dan melihat dahulu sebelum bertindak serta tidak memuakan sesuatu tetapi memberi reaksi ke atas sesuatu. Agresif pula adalah gaya kepimpinan jenis yang percaya kepada diri sendiri, berani, mementingkan kuasa dan inginkan keyajaan.

Kemahiran kepimpinan guru pula adalah kebolehan mempengaruhi pelajar dan bertindak sebagai rakan setugas, mentor, pembimbing, pakar kurikulum dan sebagai pembentuk pendekatan yang baru menerajui kumpulan pembelajaran. Selain itu, mengambil bahagian dala tugas-tugas operasi sekolah. Kepimpinan yang penting bagi seorang guru adalah berkeupayaan melakukan perubahan dengan memberi sumbangan idea yang baik, dapat diterima pakai dan melakukan tindakan sesudah dilantik terhadap jawatan yang dipertanggungjawabkan.

Kepimpinan di peringkat sekolah dibarisi oleh pengetua, penolong kanan pentadbiran, penolong kanan HEM, penolong kanan ko-kurikulum, guru kanan bidang. Kompeten kepimpinan guru menurut Clark ialah memiliki ilmu pengetahuan yang luas, mendalam dan terkini. Selain itu, cekap menggunakan segala sumber yang ada secara optimum serta memiliki budaya jadi diri. Seorang pemimpin juga hendaklah mahir dalam berkomunikasi dengan berkesan, produktif, mengamalkan budaya beretika serta mempunyai wawasan organisasinya.

Kesimpulannya seorang pemimpin hendaklah mempunyai kriteria yang berwawasan bagi memimpin orang lain. Organisasi pula merupakan sebuat unit yang sangat membawa impak terhadap sesuatu matlamat. Kedua-dua elemen ini adalah saling berhubung antara satu sama lain.

No comments:

Post a Comment