Pengurusan
ditakrifkan sebagai satu seni bagi melaksanakan proses kerja yang terancang dan
dilaksanakan secara sistematik, teratur dan mempunyai garis panduan tertentu.
Pengurusan juga terdiri daripada pengarahan dan pengawalan sesebuah kumpulan
yang terdiri daripada satu atau lebih entiti untuk tujuan menyelaras dan
mengharmonikan kumpulan tersebut bagi mencapai sesuatu matlamat yang telah
dirancangkan (Buck, 2010). Abdul Aziz Yusof (2004, 2007) menyatakan bahawa
pengurusan merujuk kepada seorang atau sekumpulan orang yang menjalankan
fungsi pengurusan. Antara fungsi pengurusan termasuklah proses
merancang, mengorganisasi, memimpin dan mengawal daya usaha anggota organisasi
serta menggunakan sumber-sumber yang lain dalam organisasi bagi mencapai
matlamat organisasi yang telah ditetapkan.
Sumber pula merujuk
kepada sesuatu bahan yang boleh digunakan serta dimanfaatkan oleh manusia
dalam aktiviti ataupun kegiatan seharian. Sumber terdiri daripada
pelbagai kategori iaitu sumber alam atau semulajadi, sumber manusia, kewangan
dan teknologi. Kategori sumber ini digunakan manusia secara langsung untuk
proses kelangsungan hidup dan mempunyai perkaitan dengan definisi
pengurusan tadi. Oleh sebab itu, pengurusan sumber boleh ditakrifkan sebagai
bagaimana manusia mengorganisasikan sumber yang ada melalui proses merancang,
memimpin dan mengawal untuk mencapai sesuatu matlamat. Dari aspek
pembelajaran berasaskan sumber pula, kemahiran mengurus sumber adalah sangat
penting bagi menjelaskan sesuatu fakta, membuktikan kesahihan sesuatu fakta dan
menyatakan kebenaran fakta berkenaan agar tidak menyimpang atau menyerong
dengan etika dan norma-norma masyarakat. Terdapat beberapa jenis sumber atau
alat bantu mengajar yang digunakan dalam membantu proses pembelajaran
guru. Antara sumber yang digunakan ialah bahan
bercetak, bahan teknologi maklumat dan juga bahan
maujud. Walaupun jenis-jenis ini mempunyai ciriyang berbeza, namun ianya
boleh digunakan bagi memastikan murid- murid memahami akan isi kandungan
pelajaran serta mencapai objektifnya.
Sumber bahan bercetak
didefinisikan sebagai bahan yang mempunyai tulisan dan wujud secara
fizikal. Selain itu, bahan ini boleh disentuh dan dibaca secara
terus dan ianya mestilah dihasilkan melalui cetakan bukan daripada tulisan
tangan. Sumber bahan bercetak meliputi buku, majalah, jurnal,
esiklopedia, surat khabar, buku teks dan sebagainya. Sumber pengajaran dan
pembelajaran ini telah diguna pakai oleh guru sejak sekian lama kerana harganya
yang murah, senang didapati, mudah diperolehi dan mudah alih. Selain itu juga,
bahan bercetak ini merupakan bahan yang kekal dan boleh dibuat dirujuk pada
bila-bila masa saja kerana ianya banyak disimpan di pusat sumber,
perpustakaan dan arkib negara.
Seterusnya, bahan
teknologi maklumat juga salah satu sumber yang digunakan oleh guru dalam
pengajaran dan pembelajaran kerana ramai murid yang menyukainya. Jika sumber
ini digunakan secara berkesan, alat bantu mengajar ini dapat meningkatkan
kecekapan proses dan keberkesanan dalam pengajaran dan
pembelajaran. Guru mempunyai kemudahan yang luas dalam menggunakan
bahan teknologi maklumat ini kerana terdapat perisian-perisian percuma
yang disediakan oleh kerajaan di setiap sekolah di seluruh negara dan perisian
tersebut bertepatan dengan sukatan pelajaran yang sedia ada bagi kemudahan
guru dalam menyampaikan pengajarannya. Antara kelebihan bahan
ini ialah murid-murid akan lebih mudah untuk memahami apa
yang diajar oleh guru dan dapat mengekalkan minat pelajar untuk
pelajaranseterusnya sekaligus dapat meningkatkan prestasi akademik mereka.
Bahan maujud juga
sering digunakan sebagai sumber dalam pengajaran
dan pembelajaran. Bahan maujud merupakan bahan konkrit atau
bahan sebenar yang boleh disentuh dan dipegang. Selain daripada
itu juga, bahan ini merupakan bahan yang nyata yang ada
disekeliling kita sama ada dalam keadaan hidup atau
sudah diawet. Contoh bahan ini ialah komputer, perkakas sains, alat
tulis, bangunan dan sebagainya. Selain itu bahan ini terbahagi kepada tiga
jenis iaitu realia asli (bahan yang hidup dan bukan hidup), realia
awet (bahan yang telah diawet) dan spesimen (mewakili kumpulan hidupan tertentu
seperti daun-daun). Jika guru menggunakan bahan-bahan ini, maka para
pelajar akan lebih memahami situasi sebenar berdasarkan gambaran dan bahan
yang digunakan dengan mentransformasikan situasi tersebut dalam dunia yang
nyata melalui deria sentuhan, penglihatan, rasa dan sebagainya.
Kesimpulannya,
pengurusan sumber ini menuntut kepakaran guru untuk mencari dan mengenal pasti
sumber yang berkesan dalam pembelajaran seperti bahan bercetak, bahan teknologi
maklumat, dan bahan maujud supaya keberkesanan dalam pembelajaran itu dapat
dibuktikan.
No comments:
Post a Comment