Budaya sekolah merujuk
kepada cara dan gaya guru dan staf bekerja dalam satu kumpulan. Budaya sekolah
merupakan sebahagian budaya masyarakat kerana sekolah itu lahir daripada
keperluan masyarakat. Di dalam budaya sekolah, terkandungnya corak idea, norma
pemikiran dan nilai-nilai yang menyumbang kepada pembentukan kelakuan individu.
Antara budaya yang terdapat dalam sekolah itu ialah budaya belajar, budaya
berpakaian, budaya hormat menghormati, budaya membaca, budaya penyayang dan
sebagainya.
Budaya ini selalu
dipraktikkan dalam sekolah bandar dan luar Bandar. Budaya-budaya ini harus
dilaksanakan dan diamalkan dalam diri pelajar supaya ia kekal dalam kehidupan
mereka. Seterusnya budaya berpakaian juga penting dalam peringkat sekolah
kerana ia akan membentuk peribadi mereka dan ia boeh membezakan pakaian pelajar
sekolah dengan pakaian awam. Kesimpulannya, pengurusan pelbagai budaya amat
penting dalam kehidupan pelajar dan boleh menegajar erti berdisiplin. Di dalam
sesebuah organisasi manusia tidak bekerja seorang diri, apapun tugasnya dan
peranannya seseorang itu tetap perlukan orang lain untuk membantunya atau terlibat
sama. Oleh itu budaya yang baik itu harus perpaduan, bekerjasama,
bantu-membantu, hormat menghormati dan nasihat-menasihati.
Pendidikan
pelbagai budaya
Kepelbagaian latar belakang
individu dalam masyarakat mempengaruhi kepelbagaian latar belakang para pelajar
dalam institusi pendidikan (Banks, 1989). Dalam konteks Malaysia,
para pelajar di institusi pendidikan terdiri daripada pelajar yang memiliki
pelbagai latar belakang berbeza seperti agama, etnik, bahasa, dan budaya. Hal
ini menunjukkan kewajaran mengenai kepentingan pendidikan pelbagai budaya.
Pendidikan pelbagai
budaya ialah proses atau strategi pendidikan yang melibatkan lebih
daripada satu budaya, yang ditunjukkan melalui bahasa, etnik, atau
ciri-ciri ras (Saha, 1997). Pendidikan pelbagai budaya boleh berlaku dalam
pendidikan formal atau tidak formal. Tujuan pendidikan pelbagai budaya adalah
untuk mewujudkan kesedaran, toleransi, pemahaman, dan pengetahuan yang mengambil
kira perbezaan dan persamaan antara budaya dan kaitannya dengan pandangan
dunia, konsep, nilai, keyakinan, dan sikap.
Pendidikan pelbagai budaya dapat dilihat dari tiga
aspek: konsep, gerakan, dan proses (Banks 1989). Dari aspek konsep, pendidikan
pelbagai budaya merupakan idea yang melihat semua pelajar mempunyai hak yang
sama untuk belajar di dalam kelas tanpa membezakan mereka dari segi jantina,
kelas sosial, etnik atau kriteria lain. Dari aspek gerakan, pendidikan pelbagai
budaya didefinisikan sebagai usaha untuk mengubah institusi-institusi
pendidikan sehingga pelajar daripada semua kaum, kelas sosial, jantina dan
lain-lain memiliki peluang yang sama untuk belajar. Dari aspek proses,
pendidikan pelbagai budaya dapat difahami sebagai proses untuk mencapai tujuan
agar kesamaan pendidikan dapat dicapai oleh semua pelajar.
Prinsip pendidikan pelbagai budaya
Pendidikan pelbagai budaya adalah pendidikan asas
untuk menyediakan semua pelajar bagi memberi sumbangan secara maksimum dalam kehidupan
dunia masa sekarang. Pendidikan pelbagai budaya harus termasuk dalam
setiap kurikulum. Pendidikan pelbagai budaya meliputi tujuan-tujuan
pembelajaran afektif dan kognitif. Populasi pelajar dengan latar belakang
yang pelbagai akan mengarah kepada pembelajaran yang terbaik bagi setiap
individu pelajar.
Pendekatan
pelaksanaan pendidikan pelbagai budaya
Guru menolong pelajar untuk meningkatkan
pencapaian akademik dalam semua bidang termasuklah kemahiran asas dengan
menggunakan bahan pengajaran yang sensitif dan sesuai dengan latar belakang
pelajar. Guru memberi perhatian kepada suara hati pelajar. Komunikasi
secara verbal dan bukan verbal antara guru dan pelajar hendaklah dianalisis
untuk meningkatkan penyertaan pelajar semasa proses pembelajaran.
Pelajar perlu merasa selesa dan diterima
apabila mereka membawa identiti budaya mereka ke dalam bilik
darjah. Pengajaran pendidikan pelbagai budaya juga harus fleksibel kerana
tidak ada satu pun kaedah pembelajaran sesuai untuk seluruh pelajar. Pengajaran
pendidikan pelbagai budaya adalah berpusatkan pelajar, tidak sesuai apabila
menggunakan kaedah kuliah. Pendidikan pelbagai budaya berasas kepada
prinsip: penghargaan, empati dan kesamarataan cara belajar pelajar dan
cara guru mengajar hendaklah difahami bagi membina dan mengembangkan kaedah
pengajaran yang lebih berkesan. Pendidikan pelbagai budaya hendaklah
dimasukkan ke dalam kurikulum secara formal.
Pendidikan
pelbagai budaya mesti memberi kesan kepada kurikulum di setiap peringkat. Pendidikan
pelbagai budaya hendaklah mengajar pelajar untuk berfikir secara kreatif dengan
memberi kebebasan untuk bertanya. Memerlukan pemahaman terhadap budaya
kaum lain. Pendidikan pelbagai budaya mesti menggunakan masyarakat sebagai
sumber.
Pengurusan pelbagai
budaya dalam bilik darjah
Banks (1989) menyatakan sensitif terhadap tingkah laku para
pelajar dari pelbagai latar belakang. Sensitif terhadap kemungkinan
wujudkan kontroversi tentang topik yang diajar. Menggunakan teknik
pembelajaran secara berkumpulan (koperatif) untuk meningkatkan integrasi etnik
dalam pembelajaran.
Najeemah (2017) menyatakan guru mesti tidak berat sebelah dan
perlu berfikiran terbuka. Guru perlu jujur dan menghargai alternatif budaya
seperti bahasa, kepercayaan nilai dan tingkah laku. Guru mestilah menggangap bahawa kepelbagaian budaya memberi manfaat
kepada mereka. Dengan pengetahuan yang ada, guru dapat memahami pelajar
daripada budaya yang berlainan
No comments:
Post a Comment