Pengurusan
bilik darjah merupakan satu proses yang memerlukan guru mengurus bilik darjah
agar aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang berkesan dapat dijalankan. Tugas
mengurus bilik darjah termasuk juga aktiviti mengatur sunsun atur fizikal dan
mewujudkan komunikasi dan interaksi di kalangan pelajar dan guru.
Antara pendekatan yang
digunakan dalam pengurusan bilik darjah di sekolah ialah dengan menetapkan
peraturan dalam bilik darjah yang telah dipersetujui oleh pelajar. Antara contoh peraturan yang perlu diwujudkan
ialah seperti peraturan mengenai apa yang perlu dilakukan oleh pelajar ketika
guru mengambil kedatangan pelajar, penggunaan cecair pemadam, bagaimana
prosedur menjawab pertanyaan guru dan juga peraturan khusus apabila aktiviti
kumpulan dijalankan. Dengan wujudnya peraturan, ia akan memudahkan guru
mengawal tindak tanduk pelajar.
Selain itu, perancangan
terhadap susun atur dalam bilik darjah juga perlu dilakukan. Susunan yang baik seharusnya membolehkan guru
memerhati semua pelajarnya dan seterusnya dapat mengendali bilik darjah dengan
mudah. Ruang yang kerap digunakan sepatutnya tidak mempunyai sebarang bentuk
halangan dan mudah dilalui. Pelajar juga perlu berada di dalam kedudukan yang
selesa di mana mereka boleh melihat guru ataupun sebarang persembahan
pengajaran oleh guru tanpa perlu berpaling ataupun bergerak ke mana-mana. Bahan
yang kerap digunakan di dalam bilik darjah seperti buku rujukan dan kad
kebenaran keluar bilik darjah sepatutnya ditempatkan di tempat yang mudah
diambil apabila diperlukan.
Selanjutnya, guru juga perlu
membina dan menjaga hubungan baik dengan pelajar. Dalam menguruskan pelajar,
guru perlu bersabar dan banyak bertolak ansur untuk memenangi hati pelajar agar
pelajar lebih menghormati guru mereka. Guru juga perlu menitikberatkan
ketrampilan penyampaian ketika memulakan sesi pengajaran di bilik darjah.
Kemahiran set induksi merupakan kemahiran utama yang perlu dikuasai oleh seorang
guru pelatih dalam menarik minat serta merangsang pelajar supaya menumpukan
perhatian terhadap aktiviti pengajaran yang akan disampaikan guru sebagai
pendidik mereka.
Kesimpulannya, pengurusan
bilik darjah adalah merupakan asas penting bagi seorang guru sebelum mereka
ingin menyampaikan sesuatu pengajaran. Pengurusan bilik darjah yang sistematik
dan teratur akan memudahkan proses PDP dan memberi keselesaan kepada murid dan
guru.
No comments:
Post a Comment