Thursday, December 6, 2018

TOPIK 6: PENGURUSAN BILIK DARJAH


            Pengurusan bilik darjah merupakan satu proses yang memerlukan guru mengurus bilik darjah agar aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang berkesan dapat dijalankan. Tugas mengurus bilik darjah termasuk juga aktiviti mengatur sunsun atur fizikal dan mewujudkan komunikasi dan interaksi di kalangan pelajar dan guru.

Antara pendekatan yang digunakan dalam pengurusan bilik darjah di sekolah ialah dengan menetapkan peraturan dalam bilik darjah yang telah dipersetujui oleh pelajar. Antara contoh peraturan yang perlu diwujudkan ialah seperti peraturan mengenai apa yang perlu dilakukan oleh pelajar ketika guru mengambil kedatangan pelajar, penggunaan cecair pemadam, bagaimana prosedur menjawab pertanyaan guru dan juga peraturan khusus apabila aktiviti kumpulan dijalankan. Dengan wujudnya peraturan, ia akan memudahkan guru mengawal tindak tanduk pelajar.

Selain itu, perancangan terhadap susun atur dalam bilik darjah juga perlu dilakukan. Susunan yang baik seharusnya membolehkan guru memerhati semua pelajarnya dan seterusnya dapat mengendali bilik darjah dengan mudah. Ruang yang kerap digunakan sepatutnya tidak mempunyai sebarang bentuk halangan dan mudah dilalui. Pelajar juga perlu berada di dalam kedudukan yang selesa di mana mereka boleh melihat guru ataupun sebarang persembahan pengajaran oleh guru tanpa perlu berpaling ataupun bergerak ke mana-mana. Bahan yang kerap digunakan di dalam bilik darjah seperti buku rujukan dan kad kebenaran keluar bilik darjah sepatutnya ditempatkan di tempat yang mudah diambil apabila diperlukan.

Selanjutnya, guru juga perlu membina dan menjaga hubungan baik dengan pelajar. Dalam menguruskan pelajar, guru perlu bersabar dan banyak bertolak ansur untuk memenangi hati pelajar agar pelajar lebih menghormati guru mereka. Guru juga perlu menitikberatkan ketrampilan penyampaian ketika memulakan sesi pengajaran di bilik darjah. Kemahiran set induksi merupakan kemahiran utama yang perlu dikuasai oleh seorang guru pelatih dalam menarik minat serta merangsang pelajar supaya menumpukan perhatian terhadap aktiviti pengajaran yang akan disampaikan guru sebagai pendidik mereka.


Kesimpulannya, pengurusan bilik darjah adalah merupakan asas penting bagi seorang guru sebelum mereka ingin menyampaikan sesuatu pengajaran. Pengurusan bilik darjah yang sistematik dan teratur akan memudahkan proses PDP dan memberi keselesaan kepada murid dan guru. 

No comments:

Post a Comment