Pengurusan ialah proses
perancangan, penyusunan, pengarahan dan pengawalan usaha-usaha ahli organisasi
dan menggunakan sumber organisasi secara berkesan bagi mencapai matlamat
organisasi. Manakala murid adalah orang yang mempunyai potensi asas, yang perlu
dikembangkan melalui pendidikan, baik secara fizikal mahupun mental, baik
pendidikan itu di lingkungan keluarga, sekolah mahupun di lingkungan
masyarakat. Pengurusan murid merupakan satu bidang yang penting di sekolah. Hal
ini kerana pelaksanaannya di sesebuah sekolah tersebut akan mencerminkan
prestasi sekolah. Kepimpinan sekolah seharusnya memainkan peranan yang lebih
daripada hanya menjalankan fungsi pentadbiran dan penyelenggaraan.
Pengurusan
murid terbahagi kepada tiga bahagian iaitu mengurus rekod murid, kesediaan
murid belajar dan memotivasikan murid. Menguruskan rekod murid adalah termasuk
dalam pemantapan sistem pengurusan murid di sekolah. Antara perkara yang perlu
dilakukan oleh guru dalam menguruskan rekod murid ialah guru perlu menguruskan
tugasan murid, melakukan pemantauan terhadap kerja murid, menguruskan hasil
tugasan murid, prosedur untuk murid yang
tidak hadir, kriteria-kriteria hasil tugasan, arahan untuk tugasan, komunikasi
tugasan dan keperluan tugasan dan maklum balas
dan prosedur pemantauan.
Kesediaan
pelajar pula adalah keadaan diri sendiri yang ada pada seseorang yang bersedia
dan kebolehan untuk memperolehi sesutu pengalaman pembelajaran yang baru. Jenis
kesediaan belajar pula terbahagi kepada tiga iaitu kesediaan kognitif,
kesediaan afektif dan kesediaan psikomotor. Kesedian kognitif ini adalah
berkait rapat dengan mental untuk memahami dan juga berfikir dan perkembangan
mental juga dikatakan bergantung kepada umur seseorang. Manakala kesediaan
afektif pula ialah merujuk kepada sikap, keinginan dan ketekunan untuk menerima
pelajaran yang disampaikan. Pelajar yang bersikap positif dan berminat terhadap
pelajaran akan memainkan peranan yang aktif dan agesif. Kesediaan psikomotor
pula merujuk kepada penguasaan kemahiran yang berpusat kepada tindakan fizikal
iaitu fungsi anggota dan pengawalan penyelarasan penggerak di dalam seluruh
tubuh badan. Kebolehan setiap murid adalah berbeza dan perancangan pelajaran
perlu mengambil kira masalah perbezaan yang wujud dalam diri individu.
Pengurusan murid yang
seterusnya adalah memotivasikan murid. Guru perlu mendorong pelajar untuk
mencapai matlamat dan hasil
pembelajaran yang ditetapkan oleh guru. Implikasi daripada ini dapat
meningkatkan pencapaian pelajar. Guru hendaklah tidak mengabaikan pelajar yang
lemah dan sentiasa memberi kata-kata perangsang. Guru hendaklah menggunakan
ciri-ciri komunikasi yang positif apabila berhadapan dengan pelajar. Selain
itu, suasana pembelajaran yang menyeronokkan juga adakalanya menjadi motivasi
untuk murid.
Kesimpulannya, pengurusan
murid adalah amat penting bagi bagi memastikan objektif pengajaran adalah tercapai.
Guru bertanggungj wab untuk menguruskan murid dan tanggungjawab itu adalah
sebahagian daripada usaha untuk membantu meningkatkan pencapaian murid.
No comments:
Post a Comment